Fotofestiwal 2012

Plakat Fotofestiwalu 2012
Plakat Fotofestiwalu 2012

10 maja rozpocznie się w Łodzi 11. edycja Fotofestiwalu – Międzynarodowego Festiwalu Fotografii. Tegoroczny program został podzielony na 6 bloków: I*NETWORK. Human connection, Grand Prix (spośród 400 nadesłanych zgłoszeń jury wybrało 12 nominowanych), Uwikłane w płeć (pierwsza publiczna prezentacja jednej z największych polskich kolekcji fotografii – wystawa Uwikłane w płeć. Wystawa z kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich), Edukacja (warsztaty Masterclass z Simonem Norfolkiem – laureatem World Press Photo 2012), Wydarzenia towarzyszące oraz Wystawy towarzyszące.

Z festiwalowej oferty wybraliśmy wystawy, które, ze względu na tematykę, polecamy Czytelnikom portalu Archizoom, ale namawiamy do obejrzenia wszystkich.


Heidrun Holzfeind, Mexico 68 (2007), CU (Mexico City, August 2006) (2007)

W trakcie swojej sześciomiesięcznej artystycznej rezydentury w Austriackiej Radzie Sztuki w Meksyku w 2005 r., Holzfeind wielokrotnie odwiedziła CU, kampus narodowego uniwersytetu (UNAM) w południowej części meksykańskiej stolicy. Jej fascynacja zachwycającą modernistyczną architekturą zainspirowała artystkę do rozpoczęcia prywatnych badań dotyczących historii CU, związanej z jego architekturą i zagospodarowaniem przestrzeni, a także z rewolucyjną działalnością studencką, której punktem kulminacyjnym był ruch studencki w 1968 r. Wynikiem jej dwuletnich badań są dwa, ściśle ze sobą powiązane projekty – Mexico 68 i CU (Mexico City, August 2006), które łączą zainteresowanie artystki modernistyczną architekturą wykorzystywaną w projektowaniu przestrzeni publicznych ze wspomnianym meksykańskim ruchem studenckim oraz zwracają uwagę na ten niezwykle burzliwy rozdział w historii Meksyku.

Mexico 68 obejmuje serię 18 nagrań przedstawiających wywiady z działaczami ruchu studenckiego 1968 r. oraz 26 czarno-białych archiwalnych wydruków dokumentujących działania ruchu. Wywiady (przeprowadzone w latach 2005 – 2007) ukazują znaczenie i wpływ tego ruchu na meksykańskie społeczeństwo, politykę oraz kulturę, jak również na życie poszczególnych uczestników. Wywiady przeprowadzone ponad czterdzieści lat później prezentują różnorodne punkty widzenia, analizę polityczną i społeczną oraz refleksje dotyczące wydarzeń, które miały miejsce w tym przełomowym roku. Dokumentują wizje i marzenia pokolenia, które pragnęło zmiany autorytarnego ustroju politycznego i transformacji meksykańskiego społeczeństwa.

Pokaz slajdów CU (Mexico City, August 2006) jest osobistym portretem „Ciudad Universitaria”, kampusu Narodowego Uniwersytetu Meksykańskiego. Uważnie skomponowane ujęcia wnętrz oraz zewnętrznej strony budynku, elementów architektury, imponujących pustych korytarzy, sal wykładowych, pasaży i struktur społecznych podkreślają zainteresowanie Holzfeind starzejącymi się modernistycznymi formami, konceptualizacją kampusu jako nowoczesnego „miasta” oraz zastosowaniem funkcjonalności w meksykańskim projekcie modernizacji.

Heidrun Holzfeind, cykl „CU (Mexico City, August 2006)”, 2007
Heidrun Holzfeind, cykl „CU (Mexico City, August 2006)”, 2007


Collectives Encounter (kolektywy Wideyed oraz ASA), Mapping the Flâneur (część wystawy zbiorowej The Flâneur. The Dwelling Place of the Collective, marzec 2011)

Projekt Mapping the Flâneur został stworzony przez kuratorkę Yasminę Reggad i stanowi część wystawy grupowej The Flâneur. The Dwelling Place of the Collective, która została zaprezentowana podczas Collectives Encounter na Międzynarodowym Festiwalu Format w marcu 2011 r. Podczas Fotofestiwalu zaprezentowany zostanie pokaz slajdów dwóch z kilkunastu zaproszonych do wystawy kolektywów.

Mapping the Flâneur to dynamiczna instalacja fotograficzna, oparta na Das Passagen-Werk Waltera Benjamina. Została stworzona przez utalentowanych fotografów skupionych w najbardziej interesujących kolektywach z całego świata. Ten wspólny projekt zapoczątkował dialog między fotografami, pozwalający przede wszystkim na przygotowanie przeglądu rozrastającego się ruchu kolektywów fotograficznych, ale także rozwijających się praktyk współczesnej fotografii oraz skomplikowanego życia w miastach na całym świecie.

Zainspirowana rozwojem usługi cloud print, instalacja Mapping the Flâneur codziennie, w sposób zdalny, przygotowała wydruki na wystawę, a obrazy można było śledzić online na stronie internetowej projektu mapping-flaneur.tumblr.com. Instalacja stała się modelem rzeczywistego dzielenia się wydrukami obrazów online: eksperymentalny charakter projektu był odpowiedzią na krytyczną debatę nad przyszłością wydruków w erze Internetu oraz korzystania z sieci i druku w celu połączenia wymiaru rzeczywistego i wirtualnego.

Collectives Encountre, cykl „Przemieszczanie się” („Transporting”) w ramach projektu „Mapping the Flâneur”, fot.: Charles Okereke, kolektyw Black Box
Collectives Encountre, cykl „Przemieszczanie się” („Transporting”) w ramach projektu „Mapping the Flâneur”, fot.: Charles Okereke, kolektyw Black Box


Isabelle Pateer, Niezasiedleni (2007 – 2012)

Cykl dokumentalny Niezasiedleni w sposób metaforyczny koncentruje się na idei „postępu” w sytuacji, gdy naturalne środowisko oraz dziedzictwo muszą zniknąć, by ustąpić miejsca działalności przemysłowej. Ta światowa tendencja jest zilustrowana na przykładzie belgijskiej wioski Doel oraz otaczających ją polderów. Miejsce to jest zagrożone z powodu rozbudowy portu w Antwerpii (drugiego, pod względem znaczenia, portu w Europie) oraz związanych z tym planów kompensacji, co wywołuje powstanie sztucznego kontrastu pomiędzy naturą a kulturą.

Projekt Niezasiedleni przedstawia ten problem w sposób zawoalowany, wykraczając poza typową formę dokumentalną. Ukazuje młodych ludzi zmienionych przez otaczające ich krajobrazy, na obraz przekształceń, które zachodzą w naturalnym środowisku. Kontrast pomiędzy mieszkańcami a lokalnymi zmianami symbolizuje światowe zmiany polityczne i gospodarcze oraz sposób, w jaki wpływają one na ludzi i ich otoczenie.

Isabelle Pateer, „Car box”, 2009, w ramach cyklu „Niezasiedleni” („Unsettled”)
Isabelle Pateer, „Car box”, 2009, w ramach cyklu „Niezasiedleni” („Unsettled”)


Materiały prasowe Fotofestiwalu.

www.fotofestiwal.com