MFK 2012 – Dołącz!

Logo 10. MFK
Logo 10. MFK

Do uczestnictwa w Miesiącu Fotografii nie trzeba zachęcać tych, którzy choć raz poddali się urokowi spaceru po festiwalowym Krakowie. Pozostałym gorąco polecamy wydarzenie! 

Tegoroczna edycja Miesiąca Fotografii, z uwagi na swój jubileuszowy charakter, będzie pod wieloma względami wyjątkowa! Jak co roku, do współpracy w ramach festiwalu zaproszono wielu wybitnych twórców i specjalistów, a na program MFK złoży się kilkadziesiąt wystaw i wydarzeń. Ekspozycje będą prezentowane równolegle w najlepszych salach wystawienniczych Krakowa i przestrzeni miasta, a wydarzenia (spotkania, warsztaty, projekcje, wykłady i gry miejskie) będą ich integralną częścią. Cały program Miesiąca Fotografii zawiera się w haśle-kluczu tegorocznej edycji: Dołącz! Dołącz do nas, świętuj z nami urodziny, celebruj fotografię!

10. urodziny Miesiąca Fotografii uświetnią ekspozycje niekwestionowanych gwiazd dawnej i współczesnej fotografii światowej. Tegoroczny program główny to, między innymi, wystawy Aleksandra Rodczenki, Jerzego Lewczyńskiego, Sally Mann, Serhiy Bratkova i fotografii sław z kolekcji Cezarego Pieczyńskiego.

Istotną nowością w formule festiwalu jest sekcja eksperymentalna MFK realizowana we wnętrzach galerii Bunkier Sztuki. Pod kierunkiem słynnej brytyjskiej krytyczki Charlotte Cotton (autorki, m.in. przewodnika po współczesnej fotografii artystycznej Fotografia jako sztuka współczesna), z udziałem kilkunastu polskich kuratorów i naukowców, zaprezentowany zostanie tam nowatorski, rozbudowany projekt interdyscyplinarny. Jego formuła, zgodnie z hasłem tegorocznej edycji, otwarta będzie na – i dla – publiczności.

Kolejną częścią wystawienniczego programu MFK jest sekcja ShowOFF. Jury (złożone w tym roku z 5 twórczych duetów uznanych artystów i kuratorów, m. in.: Zuza Krajewska i Bartek Wieczorek, Grzegorz Piątek i Jarosław Trybuś) spośród niemal 600 kandydatów wybrało dziesięć projektów. Wspólnie z ich autorami opracują ekspozycje, które w maju i czerwcu zaprezentowane zostaną w ramach sekcji ShowOFF MFK.

Czytelnikom Archizoomu polecamy następujące wystawy architektoniczne w dosłownym i przenośnym słowa znaczeniu.

Projekt PROD.KON.ROD.
Kuratorki: Dorota Jędruch, Anna Borejczuk, Monika Dylewska/Muzeum Narodowe w Krakowie

Projekt PROD.KON.ROD. składa się z dwóch elementów: warsztatów filmowych zatytułowanych Woman and Man with a Mobile Camera (Uchwyć dynamikę miasta!) oraz Maszyny do zadawania pytań.

Maszyna do zadawania pytań
W naszych czasach obraz miasta jest bardziej zmysłowy i sugestywny niż kiedyś: komunikaty poruszają się, kuszą, mówią, mrugają, działają. Jeśli miasto, w którym żyjecie, wzbudza emocje i jest tematem rozmów, zapraszamy do dialogu! Przynieście nam zbiór obrazów tego, co jest przedmiotem Waszej refleksji związanej z miastem, tego, co Waszym zdaniem wymaga przemyślenia albo działania. Potraktujemy te zdjęcia jako pytanie i zaproponujemy odpowiedź w formie kolażu stworzonego na podstawie Waszych obrazów. Kolaże tworzyć będzie kolektyw twórczy składający się ze znawców współczesnej kultury w składzie: Bogusław Bachorczyk (artysta), Anna Bujnowska (historyk fotografii), Agnieszka Gościniak (psycholog), Wojtek Kwiecień-Janikowski (projektant), Klaudia Pazdan (antropolog), Jarek Tokarski (filmowiec), Tomasz Wiech (fotograf), Michał Wiśniewski (architekt).

Maszyna funkcjonuje w dniach: 25.05 – 17.06 (środa – piątek, godz. 15.00 – 18.00, sobota – niedziela, godz. 11.00 – 16.00). Instrukcje zgłaszania projektów dostępne są na stronie projektu

Woman and Man with a Mobile Camera (Uchwyć dynamikę miasta!)
Alberto Frigo, Jacek Smolicki/ConCritLab, Daniel Wilson

Warsztaty filmowe nawiązujące do znanego filmu Dzigi Wiertowa Człowiek z kamerą z 1929 roku.

Warsztaty odbędą się w dniach 16.05 – 20.05.2012:

  • 16.05 (godz. 10.00 – 15.00)
  • 17.05 (godz. 13.00 – 24.00)
  • 18.05 (godz. 12.00 – 20.00)
  • 19.05 (godz. 9.00 – 19.00)
  • 20.05 (godz. 8.00 – 14.00).

Zapisy: edukacja@muzeum.krakow.pl, tel. (+48) 12 29 55 595.

W dniach 22.05 – 24.05 (godz. 11.00 – 18.00) odbędzie się otwarty publiczny montaż materiału filmowego z warsztatów. Dołącz do montowania!

25.05 (godz. 16.00) odbędzie się pokaz przedpremierowy filmu Woman and Man with a Mobile Camera, a 26.05 (godz. 15.00) oficjalna premiera filmu.

Plakat reklamujący projekt PROD.KON.ROD.
Plakat reklamujący projekt PROD.KON.ROD.


Martyna Rudnicka, S
Kuratorzy: Grzegorz Piątek & Jarosław Trybuś

Stan graniczny nośności zakłada granicę wytrzymałości konstrukcji, oddzielając stany bezpieczne od niebezpiecznych. Przekroczenie go oznacza zagrożenie dla całości struktury, a tym samym zagrożenie dla życia ludzkiego. Działanie według tej koncepcji znacznie ułatwia proces projektowania, w szczególności dla materiałów zachowujących się nieliniowo.

Dla mnie te zdjęcia są o pewnym stanie granicznym, oczyszczeniu, ale równocześnie o stałym zawieszeniu w emocjach. Do ich kumulacji dochodzi podczas snu, który na parę godzin wyłącza z rzeczywistości, chroniąc od przeciążenia.

17.05 (godz. 18.00) – 17.06.2012
Galeria Trzecie oko
ul. Bocheńska 5


Michał Lichtański, Hotel
Kuratorzy: Grzegorz Piątek & Jarosław Trybuś

„Trzeba jakoś tę ciszę usprawiedliwić. Można powiedzieć, że czas się tu zatrzymał, ale czasu nigdy tu tak naprawdę nie było. Jest pustka szlifująca krawędzie i rozpuszczająca kolory. Jest też plątanina ludzkich śladów odciśniętych w wyblakłych wykładzinach. Kroki prostytutek i panów w garniturach, budżetowych turystów (albo takich, którzy trafili tu przez przypadek), szemranych facetów w skórzanych kurtkach, taksówkarzy, cinkciarzy... Jedyne świadectwo sensu. Wszyscy byli tu tylko na chwilę. To właśnie dlatego czas, który znamy, w hotelach nie istnieje.
Gdzie jest to miejsce? Być może gdzieś w połowie drogi między tym, co było, a tym, co jest? To bez znaczenia. Pustka i cisza – także jako odpowiedź na pytanie: co dalej? Miejsca bez czasu są skazane na zagładę."
Filip Springer

17.05 (godz. 21.00) – 17.06.2012
Galeria RADAR
ul. Brzozowa 17

Michał Lichtański, „Bez tytułu”, z cyklu „Hotel”, 2011 © Michał Lichtański
Michał Lichtański, „Bez tytułu”, z cyklu „Hotel”, 2011 © Michał Lichtański

Wśród filmów wyświetlanych w ramach wydarzeń towarzyszących polecamy produkcje poświęcone fotografom, dla których przestrzeń, miasto, budynek były istotną inspiracją, a nawet głównym motywem twórczości.

Candida Höfer, reżyseria: Ralph Goertz, Niemcy 2011, 40 min., produkcja: Institut für Kunstdokumentation und Szenografie

Candida Höfer, urodzona w 1944 r. w Eberswalde, podobnie jak Thomas Ruff, Thomas Struth i Andreas Gursky, jest przedstawicielką tak zwanej düsseldorfskiej szkoły fotografii. Pierwsze kroki w zawodzie stawiała jako wolontariuszka w Fotostudio Schmölz-Huth w Kolonii, tam też później rozpoczęła studia. W 1973 r., po krótkim pobycie w Hamburgu, gdzie pracowała jako fotografka, kontynuowała naukę w Kunstakademie w Düsseldorfie, najpierw w klasie filmowej, a od 1976 r. w klasie fotograficznej Bernda Bechera. Pierwsze jej prace to zdjęcia tureckich imigrantów w Niemczech. Ale znana stała się dzięki fotografiom wnętrz. Od lat 80. fotografuje muzea, biblioteki, hale sportowe, hotele, audytoria, hole, a także inne przestrzenie publiczne, jak na przykład ogrody zoologiczne. Charakterystyczną cechą wszystkich jej zdjęć jest nieobecność na nich ludzi, chociaż fotografowane miejsca są dla nich przeznaczone. Dzięki temu zabiegowi artystka wydobywa na pierwszy plan funkcję tych obiektów oraz ich styl i architekturę. Höfer nigdy nie fotografowała miejsc prywatnych. Jej prace wystawiane były m.in. w Kunsthalle w Norymberdze, Kunsthalle w Hamburgu, Kunsthalle w Bazylei oraz w galeriach Sonnabend w Nowym Jorku i w Castello di Rivoli w Turynie.

21.05.2012 (godz. 19.30)
Galeria Domu Norymberskiego
ul. Skałeczna 2


Long Shot Close Up – Andreas Gursky, reżyseria: Jan Schmidt-Garre, Niemcy 2011, 60 min., produkcja: Arthaus Musik
Występują m.in.: Hilla Becher, Werner Spies
Bonus: wywiad reżysera filmu z artystą – 40 min.

Andreas Gursky urodził się w Lipsku w 1955 r. w rodzinie fotografów. Studiował komunikację wizualną na uniwersytecie w Essen. W latach 80. był studentem Bernda Bechera w Kunstakademie w Düsseldorfie. Uczestniczył w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w Szwajcarii (Kunsthalle Zurych), Francji (Centre Georges Pompidou), Anglii oraz Hiszpanii, Włoszech, Szwecji, Niemczech czy nowojorskim Museum of Modern Art (MOMA). Jego prace wystawiane były także w Meksyku oraz podczas niemieckiego festiwalu w Indiach. Artysta uprawia fotografię barwną i preferuje duże formaty, często jego zdjęcia są robione z góry – na przykład ze śmigłowca. Typowy w jego pracach jest brak centralnego przedmiotu, wszystkie, nawet najdrobniejsze szczegóły zdają się być równie ważne. Także człowiek staje się anonimowym detalem w czasach globalizacji. Od lat 90. Gursky sięga do komputerowej obróbki zdjęć, za pomocą której udaje mu się „zafałszować” rzeczywistość. Dzięki takim zabiegom jego fotografie nabierają malarskiej jakości, wywołując u oglądających niekłamany podziw. Artysta przyznaje, że w jego pracy najważniejsza jest koncepcja obrazu. Jego składnikami są prawdziwe elementy, ale zmontowane tworzą sztuczny, zainscenizowany świat. Te doskonale już rozpoznawalne fotomontaże pokazują, że do wyrażenia prawdy nie jest konieczne odwzorowanie rzeczywistości. Oglądane z daleka przypominają niekiedy ornamenty, czasami abstrakcyjne kompozycje, które wykonano z tysięcy drobiazgów, z bliska zaś okazują się portretem doskonale znanej codzienności, którą udaje nam się dostrzec dzięki niezwykłym, przyciągającym wzrok zabiegom fotografa, zmuszającym do poszukiwania szczegółu. Tematem prac Andreasa Gurskiego jest przede wszystkim społeczeństwo konsumpcyjne, które krytykuje, a także popkultura, przyroda i architektura. W 2011 r. jego praca Rhein II została sprzedana za rekordową sumę 4,3 miliony dolarów i jest uznawana za najdroższą fotografię na świecie.

22.05.2012 (godz. 19.30)
Galeria Domu Norymberskiego
ul. Skałeczna 2

Thomas Ruff – Fotografia 1979 – 2011, reżyseria: Ralph Goertz, Niemcy 2011, 50 min., produkcja: Institut für Kunstdokumentation und Szenografie

Thomas Ruff urodził się w 1958 r. w Zell am Harmersbach. W latach 1977 – 85 był studentem Bernda Bechera w Kunstakademie w Düsseldorfie. Od 2000 r. przez 6 lat wykładał fotografię na wspomnianej uczelni, gdzie prowadził tzw. byłą klasę Bechera. Zaliczany jest do grona najważniejszych niemieckich artystów fotografików. W latach 1989 – 92 pracował nad serią gwiazdy, w której wykorzystywał negatywy fotografii wykonanych przez teleskop instytutu European Southern Observatory, które wielokrotnie powiększył. W innych cyklach (jpegs, Nudes) eksperymentuje z powiększaniem i pomniejszaniem pikseli lub z anachroniczną już techniką kolażu. W najnowszej serii m.a.r.s. Thomas Ruff zajmuje się topograficznymi zdjęciami planety Mars, które zrobione zostały przez sztucznego satelitę. Przetwarza je tak, jakby wykonane zostały przez znajdującego się tam obserwatora, a następnie poddaje obróbce kolorystycznej. Swoje zdjęcia wykonuje zawsze w ten sam sposób, zachowując stałą odległość względem obiektu, równomierną ostrość obrazu, neutralne oświetlenie. Tematy jego cykli fotograficznych to: człowiek, gwiazdozbiory, budowle i wnętrza. Każda jego seria to nowa koncepcja i związany z nią nowy sposób tworzenia. Szczególnie interesują go analogowe i cyfrowe możliwości produkcji zdjęć oraz mieszanie tych dwóch technik. Thomas Ruff prezentował swoje prace we Włoszech podczas weneckiego Biennale Architektury, w Museum of Contemporary Art w Chicago (MCA DNA), Tate Liverpool (retrospektywa), Kunsthalle w Wiedniu (Oberflächen, Tiefen) i w Moderna Museet w Sztokholmie (jpegs), a także we Francji, Holandii i Korei Południowej.

23.05.2012 (godz. 19.30)
Galeria Domu Norymberskiego
ul. Skałeczna 2


Thomas Struth, reżyseria: Werner Raeune, Ralph Goertz, Niemcy 2011, 33 min., produkcja: Institut für Kunstdokumentation und Szenografie

Thomas Struth urodził się w 1954 r. w Geldern. Studiował malarstwo u Gerharda Richtera i fotografię pod okiem Bernda Bechera na Kunstakademie w Düsseldorfie. W latach 70. całkowicie poświęcił się fotografii. Zasłynął dzięki cyklom fotograficznym przestrzeni miejskich, który składa się wyłącznie z monochromatycznych zdjęć pustych ulic, oraz portretów. Częstym tematem jego prac jest miejska architektura: puste ulice, place, mosty, muzea, chętnie fotografuje też ludzi i przyrodę. W swoich pracach pokazuje również nowoczesne technologie i urządzenia, z którymi widzowie nie spotykają się na co dzień, jak na przykład reaktor jądrowy. Zdjęcia Strutha charakteryzuje nowatorskie, niekonwencjonalne podejście do fotografowanych obiektów. Jego prace są przejrzyste i odzwierciedlają indywidualny punkt widzenia artysty. Przy użyciu aparatu na kliszę tworzy portrety pojedynczych osób, rodzin, par. Bohaterowie jego zdjęć są poważni i skoncentrowani, ze wzrokiem zwróconym w obiektyw aparatu. Precyzja, z jaką fotografuje, pozwala na dostrzeżenie szczegółów często trudnych do uchwycenia. Dzięki cyklom fotograficznym można zobaczyć, w jaki sposób postrzegani są przez artystę ludzie z różnych kręgów kulturowych czy grup wiekowych. Jedną z takich serii są tak zwane zdjęcia muzealne, czyli fotografie, na których Thomas Struth pokazuje, jak ludzie w różnych muzeach na świecie reagują na arcydzieła sztuki. Fotografie Strutha wystawiane były w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, w Mediolanie, Amsterdamie, Waszyngtonie, Tokio i Izraelu.

23.05.2012 (godz. 19.30)
Galeria Domu Norymberskiego
ul. Skałeczna 2


Redakcja (na podstawie materiałów prasowych Miesiąca Fotografii w Krakowie)

www.photomonth.com