Miasto na sprzedaż

Tematem czwartej edycji festiwalu Warszawa w budowie jest reklama zewnętrzna w mieście. Tak jak w poprzednich latach, festiwal stara się zwrócić uwagę mieszkańców stolicy na kluczowe aspekty życia w mieście: dziedzictwo architektoniczne, wizję rozwoju Warszawy, planowanie przestrzenne, mieszkalnictwo czy użytkowanie przestrzeni publicznej. Reklama zewnętrzna z pewnością stała się ostatnio dominującym elementem w krajobrazie Warszawy. Historię reklamy, wpływ na przestrzeń publiczną i codzienne życie mieszkańców prezentuje festiwalowa wystawa Miasto na sprzedaż pokazywana w dawnym domu meblowym Emilia. Jest to nowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, które jest organizatorem festiwalu Wwb.
Umiejętnie zaprojektowana reklama współtworzy wizerunek nowoczesnego życia i atmosferę wielkiego miasta, jednak nieujęta w ramy odpowiednich regulacji zamienia się we własną karykaturę i degraduje przestrzeń. Warszawska ulica przed stu laty i dziś jest ogarnięta niezmiennie barwnym żywiołem reklamy. Wystawa Miasto na sprzedaż, obok ambitnych pomysłów uporządkowania natłoku szyldów, napisów czy współczesnych bilbordów, przypomina historię kolorowych witryn i wielkomiejskich pasaży handlowych oraz pulsujących światłem neonów. Prezentuje przykłady udanego aliansu reklamy ze sztuką i przybliża dzieje małych pracowni graficznych dwudziestolecia międzywojennego i projekty neonów z lat 60. Przypomina, jak wyglądała warszawska ulica w pierwszych latach po upadku PRL, kiedy każdą nową reklamę witano z entuzjazmem. Dzisiaj nadmiar wielkoformatowych banerów i bilbordów zakrywających całe budynki stał się problemem wywołującym społeczne protesty. Już w niedalekiej przyszłości sytuacja być może się zmieni, gdy rewolucja technologiczna spowoduje, że gigantyczne bilbordy okażą się zbędne i zastąpi je reklama w tak zwanej rozszerzonej rzeczywistości. Nowym możliwościom technicznym z pewnością towarzyszyć też będą nowe problemy i nowe nadużycia – także im poświęcono uwagę na wystawie.
Architektura wystawy, zaprojektowana przez projektantów ze studia WWAA, umożliwia podróż po historii reklamy widzianej z perspektywy przemian ulicy, handlu i konsumpcji. Idealny kontekst dla tej opowieści tworzą wnętrza dawnego domu meblowego Emilia. Po zmierzchu cały budynek zmienia się w architektoniczną reklamę festiwalu Warszawa w budowie 4.
Materiały prasowe Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Festiwal projektowania miasta „Warszawa w budowie 4: Miasto na sprzedaż”
12.10-9.12.2012
dawnym domu meblowym „Emilia”
ul. Emilii Plater 51
Warszawa
Zobacz także:
Komentarze
Dodaj komentarz