Paraarchitektura Muchy

Bartosz Mucha, „Tesco House”, 2010, dzięki uprzejmości artysty
Bartosz Mucha, „Tesco House”, 2010, dzięki uprzejmości artysty

Wystawa Bartosza Muchy 52 leniwe tygodnie. Paraarchitektura w Projekcie Kordegarda podsumowuje roczny trud tego artysty/designera/dowcipnego obserwatora życia. Począwszy od kwietnia ubiegłego roku, wymyślał on jeden obiekt paraarchitektoniczny na tydzień. Tak zostały opracowane 52 projekty, które autor graficznie zobrazował i opisał w książce pod tym samym tytułem.

Poprawa jakości życia, dbałość o wygodę ciała i higienę psychiczną człowieka we współczesnych czasach chaosu i niepokojów, to jeden z najważniejszych celów konceptualnej twórczości Bartosza Muchy. Dużą grupę wymyślonych w ramach najnowszego projektu paraarchitektonicznych obiektów stanowią kryjówki, w których mieszkaniec współczesnego miasta może się schować przed jego zgiełkiem, odpocząć, zdrzemnąć się, zebrać myśli, wyrwać się na chwilę z codziennego kieratu.

Autor bawi się pojęciem domu, który bywa podobnym azylem; czasem jednak staje się pułapką ograniczającą wolność jednostki (szczególnie artysty). Nieprzypadkowo na okładce książki, będącej podsumowaniem projektu, znalazł się obrazek przedstawiający mężczyznę uwięzionego w domu-kołowrotku dla chomika. Siła mięśni mężczyzny rozświetla neon z optymistyczno-ironicznym napisem: „Welcome Home/Witaj w domu”. Dom, rodzina, zdaje się mówić Mucha, zapewniają człowiekowi poczucie bezpieczeństwa, ale mogą też czasem zniewalać.

Bartosz Mucha jest designerem-wizjonerem, dla którego egzystencjalne i społeczne przesłanie projektów jest ważniejsze niż możliwości ich zrealizowania w realnym świecie. Wiele z jego paraarchitektonicznych obiektów czy budynków służyć ma zarówno zwykłemu człowiekowi w potrzebie lub turyście, jak i bezdomnemu – na trwałe pozbawionemu domu czy też ofierze klęski żywiołowej. Materiały, których wykorzystanie Mucha proponuje, są ogólnodostępne i tanie – zgodne z propagowaną przez markę autora (Poor design) zasadą biednego designu. Wiele z prac artysty w zabawny sposób przetwarza istniejące w przestrzeni miejskiej budynki czy obiekty. Artysta lubi bowiem zepchnąć widza z utartych ścieżek myślenia na temat funkcji danego przedmiotu. Często funkcja użytkowa łączy się u niego z rozrywkową, a on sam chętnie konstruuje zabawki dla dorosłych.

Żart, ironia, granie znaczeniami – to ulubione strategie artystyczne Bartosza Muchy. Cechuje go ponadto zamiłowanie do utopijnego myślenia, uporczywe poszukiwanie idealnego domu, pomimo świadomości nieosiągalności takiego ideału.


Bartosz Mucha (1978) – grafik, projektant 2D i 3D, twórca marki Poor design. W 2004 roku uzyskał dyplom na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jego twórczość prezentowana była między innymi podczas indywidualnych wystaw w Galerii BB w Krakowie i we Wrocławiu (2005) oraz Galerii F.A.I.T. w Krakowie (2006) i BWA we Wrocławiu – Galeria Design (2009). Uczestnik wielu wystaw zbiorowych: Łódź Design Festival (Łódź, 2007), Vienna Design Week (Wiedeń, 2008), DesignBlok (Praga, 2009), Real-World Laboratory w MQ (Wiedeń, 2009) PolishDesign (Szanghaj, 2010). Prowadzi zajęcia z projektowania graficznego na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Po zakończeniu pięcioletniego projektu Poor design rozpoczął nowy projekt Pararch, skupiając się na problemie architektury alternatywnej.


Kuratorka: Magda Kardasz, współpraca – Adam Repucha

Sponsor Projektu Kordegarda: Benq

Sponsorzy wernisażu: Freixenet, Chocolissimo

Patroni medialni: Gazeta Wyborcza, TOK FM, The Warsaw Voice, Stolica

Materiały prasowe Projektu Kordegarda

www.poor.pl

www.zacheta.art.pl