Wieża-kwiat

Projekt wieży widokowej Banksia w Narrogin, Australia, proj. Jakub Szczęsny/Centrala, Kaja Pawełek - kuratorka
Projekt wieży widokowej Banksia w Narrogin, Australia, proj. Jakub Szczęsny/Centrala, Kaja Pawełek - kuratorka

Dokument Narrogin opowiada o procesie projektowania wieży widokowej Banksia, której budowę zaproponowali architekt Jakub Szczęsny i kuratorka Kaja Pawełek. W ramach projektu SPACED. Art Out of Place, organizowanego przez IASKA, Polacy spędzili w ubiegłym roku w Australii dwa miesiące, tworząc koncepcję architektoniczną dla miasta Narrogin.

Po projekcji filmu odbędzie się spotkanie z twórcami projektu, które poprowadzi Anna Ptak. Doświadczenie pracy z kontekstem – architekta, kuratorki, reżyserki – będzie punktem wyjścia do rozmowy o tym, jak współczesna sztuka i architektura wchodzi w relacje z tym, co lokalne, jak obserwator staje się przedmiotem obserwacji, o uniwersalnych roszczeniach wypowiedzi artystycznej i o roli dalekiej podróży we współczesnej praktyce artystycznej.

IASKA to NGO powstała w 1998 roku z inicjatywy farmerów i artystów w Australii. W 2010 roku zainicjowała projekt SPACED. Art Out of Place, do którego zostali zaproszeni polski architekt i artysta Jakub Szczęsny oraz kuratorka sztuki i architektury współczesnej Kaja Pawełek. W ramach rewitalizacji historycznej stacji kolejowej w centrum miasta Narrogin Polacy zaproponowali budowę 18-metrowej stalowej wieży widokowej z fasadą poruszaną za pomocą sensorów ruchu. W ten sposób budowla mogłaby wchodzić w reakcję ze zwiedzającymi, być jak żywy organizm.

Narrogin wydaje się pod każdym względem odległe od polskich realiów, jednak w wielu wymiarach, niczym w soczewce, skupia problemy zglobalizowanego świata, wspólne już niemal pod każdą szerokością geograficzną. Wizualizacja wieży powstała w oparciu o pogłębione badanie lokalne: Szczęsny i Pawełek rozmawiali z mieszkańcami o historii regionu i ich oczekiwaniach co do nowej budowli. Odkrywali specyfikę Narrogin, jego rzeczywistość mającą znamiona postkolonialne, ujawniające szereg lokalnych problemów, jak konflikty pomiędzy aborygeńskimi klanami czy częste samobójstwa wśród młodych mężczyzn. Poprzez swój nietypowy projekt chcieli pokazać, że architektura i sztuka mogą pomóc w odzyskiwaniu i wzmacnianiu tożsamości miejsca.


Jakub Szczęsny – architekt; Centrala. Studiował architekturę w Warszawie, Paryżu i Barcelonie. W latach 90. był ilustratorem i dyrektorem artystycznym w agencji reklamowej. Pracuje głównie nad eksperymentalnymi domami dla odważnych klientów oraz ingerencjami w przestrzeniach publicznych w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Australii. Kocha Pałac Kultury za to, że wygląda jak scenografia Gotham City z Batmana.

Kaja Pawełek – kuratorka sztuki i architektury współczesnej zajmuje się aktywnie sztuką publiczną. Realizowała między innymi projekt Dotleniacz autorstwa Joanny Rajkowskiej (z ramienia CSW Zamek Ujazdowski) oraz wiele innych działań w przestrzeni publicznej.

Matylda Sałajewska – artystka działająca w przestrzeni filmu, designu i street artu. Realizuje projekty interaktywne, często związane z tematyką społeczną. Brała udział w wielu wystawach i festiwalach w Polsce i za granicą, w: Londynie, Tel Awiwie, Zagrzebiu, Strasburgu, Pradze, Kolonii, Hamburgu, Perth. Współtworzy kolektyw Haja. Zdobywczyni Śląskiej Rzeczy za rok 2010.

 

Narrogin, reż. Matylda Sałajewska, Polska 2012, 52 min.


Materiały prasowe CSW Zamek Ujazdowski

www.csw.art.pl