Klapki na Rua Oscar Freire

Wnętrze sklepu Havaianas © Isay Weinfeld
Wnętrze sklepu Havaianas © Isay Weinfeld


Jak zaprojektować sklep znajdujący się przy jednej z najdroższych ulic świata – Rua Oscar Freire w São Paulo – w którym będą sprzedawane klapki za 10 euro? 


Marka Havaianas powstała w 1962 roku. Pomysł na produkt był prosty i wcale nie nowatorski – w produkcji obuwia wykorzystano kształt tradycyjnych japońskich sandałów zōri, a słomę ryżową, z której najczęściej były wykonywane, zastąpiono gumą. Przez długie lata havaianas pełniły funkcję taniego, letniego obuwia, od niedawna zaś są kultowym produktem.

Budynek o powierzchni 300 metrów kwadratowych zaprojektowany w pracowni Isaya Weinfelda jest pierwszym brazylijskim concept store Havaianas. Zadanie architektów polegało na stworzeniu nastroju, który kojarzy się z marką. Jak go opisać? Poprzez połączenie takich cech jak: świeże pomysły, zwyczajność, wygoda, łatwość, dobre samopoczucie oraz brazylijskość.

Kiedy spoglądamy na strefę wejściową budynku, oddanego do użytku w 2009 roku – a właściwie na to, co po niej zostało – jesteśmy pewni, że projektanci dobrze wywiązali się z powierzonego im zadania. W miejscu fasady, rozdzielającej strefę chodnika od strefy wnętrza, znajduje się miniskwer – wypełniony naturalnym światłem oraz bujną roślinnością, wyrastającą z donic – przedziwny miejski salon. „Plac” płynnie łączy Rua Oscar Freire z półkami pełnymi klapek. Pełni również funkcję antresoli, z której można spojrzeć w dół, do właściwego sklepu, zaaranżowanego w sposób równie nieformalny, co strefa wejściowa.


Paweł Kraus (na podstawie materiałów przesłanych przez pracownię Isay Weinfeld)

www.isayweinfeld.com