Mały budowniczy

© WHAT_architecture
© WHAT_architecture

 

Pomysł nauki poprzez zabawę realizowano na wiele sposobów. Popularnym rekwizytem rozwijającym wyobraźnię przestrzenną są klocki. Wielu z nas w dzieciństwie układało z nich zamki, domy czy mosty. Architekci z angielskiej pracowni WHAT_architecture poszli krok dalej – nauczyli dzieci wznosić z klocków prawdziwe budynki. Tak powstało Centrum dla dzieci w Cowley, w londyńskiej dzielnicy Hillingdon.

 

O nowym materiale budowlanym projektanci zaczęli poważnie myśleć w fazie koncepcyjnej projektu. Inspiracją okazały się funkcja i przeznaczenie planowanego obiektu – łącznika pomiędzy budynkami przedszkola i szkoły podstawowej St Laurence Church of England w Cowley. Miały się w nim znaleźć recepcja oraz pomieszczenia edukacyjne dla dzieci i dla rodziców (realizacja socjalnych programów wspierania rodziny). Podczas publicznych konsultacji, które poprzedziły fazę projektową, okazało się, że przyszłym użytkownikom łatwiej jest prezentować własne wizje architektoniczne, układając modele z klocków LEGO®, niż rysując. Architekci poszli za ciosem. Zorganizowali kilkanaście warsztatów dla dzieci ze szkoły, rozdali im klocki i poprosili o ułożenie z nich kompozycji. Jedynym ograniczeniem dziecięcej wyobraźni były wymiary układanych motywów – 38 na 38 centymetrów. Następnie prace zdigitalizowano (w nomenklaturze WHAT_architecture poddano „LEGOizacji”), ujednolicono kolorystycznie i ponownie ułożono, oczywiście z klocków, na odpowiednio przygotowanej elewacji budynku (obłożonej płytami cementowymi). Dzięki charakterystycznym łączeniom klocków LEGO® powstała samonośna struktura, którą, dla bezpieczeństwa, przykręcono do płyt cementowych. Nietypową elewację zabezpieczono powłoką odporną na działanie wody, ognia, promieni UV oraz wandali. Do pokrycia ściany o powierzchni 250 metrów kwadratowych zużyto milion klocków! Oprócz kompozycji przygotowanych przez uczniów na fasadzie Centrum dla dzieci oraz w przejściu na dziedziniec kompleksu pojawiły się napisy odnoszące się do wartości reprezentowanych przez szkołę oraz różnego rodzaju symbole.

Paweł Kraus (na podstawie materiałów przesłanych przez WHAT_architecture)

www.whatarchitecture.com