Szkoła wyobraźni

© Jan Bitter
© Jan Bitter

 

Działalność niemieckiej pracowni Die Baupiloten, kierowanej przez Susanne Hofmann, jest interesującym przykładem współpracy nauczycieli i praktykujących architektów w jednej osobie ze studentami z Technische Universität Berlin. 

 

W 2009 roku Die Baupiloten, znani z realizacji obiektów edukacyjnych dla dzieci, po raz kolejny pozytywnie zaskoczyli najmłodszych użytkowników architektury. Projektanci ukończyli proces adaptacji jednej z kondygnacji budynku biurowego, stojącego w Berlinie przy Lützowstraße 106, na pomieszczenia dydaktyczne. Tak jak w przypadku innych realizacji o podobnej funkcji, Die Baupiloten skupili się na oddziałującej na zmysły i edukującej aranżacji wnętrz, w których, oprócz autorskich projektów mebli, istotne znaczenie odgrywają kolory i światło.

Przestrzeń, która wita gości po opuszczeniu windy, to wewnętrzny ogród – wariacja na temat przyszkolnego zieleńca. Architekci wyposażyli go w ogrodowe meble i doniczkowe rośliny umieszczone na stelażach. Każdy z uczniów, przychodząc do szkoły, otrzymuje własną roślinę. Tak więc w kolejnych latach ogród będzie się powiększał. Innym elementem służącym identyfikacji dzieci z miejscem są oprawione w ramki, zwisające z sufitu zdjęcia uczniów i ich rodzin. W pobliżu ogrodu znajduje się przestrzeń do zabawy, wyposażona między innymi w ścianę do wspinaczki. Zarówno sufit, jak i niektóre ściany obłożono tu lustrami, które odbijają światło, ale również stanowią pretekst do zabawy. Warto zaznaczyć, że architektura wnętrz szkoły – przegrody i meble – opiera się na rozwiązaniach modułowych, dzięki którym w razie potrzeby poszczególne pomieszczenia można przemeblowywać, a ich wyposażenie zestawiać w nowe konfiguracje lub zmieniać jego funkcje. Na przykład z modułów tworzących przegrody można budować siedziska, tunele lub inne przedmioty – w zależności od wyobraźni użytkowników.

Paweł Kraus (na podstawie materiałów przesłanych przez Die Baupiloten)

Fotografie: www.janbitter.de

www.baupiloten.com